Автомобільна електроніка має фундаментальне значення з погляду безпеки водіння. Важливу роль цьому контексті грає система ABS/ESP. Одним з її елементів є датчики ABS: пасивні та активні. Через складне робоче середовище вони можуть з часом вийти з ладу. Однак його визначенню має передувати безліч діагностичних тестів, щоб унеможливити вихід з ладу інших компонентів.
Пасивний "індуктивний" датчик
У перші роки експлуатації систем АБС було достатньо, коли датчики коліс видавали сигнал з досягнення швидкості приблизно 7 км/ч. Після АБС була розширена додатковими функціями, такими як: ASR, EDS і ESP, стало необхідно, щоб конструкція могла передавати повноцінний сигнал. Пасивні датчики були вдосконалені, щоб вони могли діагностувати швидкість від 3 км/год, але це була межа їх можливостей.
Індуктивні датчики ABS є не що інше, як котушку, намотану на феромагнітний сердечник. Такий датчик встановлюється безпосередньо над імпульсним кільцем, з'єднаним з маточиною колеса, напіввіссю або диском з вбудованим підшипником та кільцем ABS. Обертання зубчастого кільця впливає на магнітне поле, створюване осердям датчика. Потім магнітне поле, що змінюється, індукує напругу в обмотці, яку можна виміряти. Перевіривши такий датчик осцилографом, ми можемо спостерігати синусоїдальну амплітуду, яка вимагає перетворення прямокутний сигнал.
У зв'язку з тим, що пасивні датчики зазвичай більші, менш точні і спрацьовують тільки при досягненні колесом певної мінімальної швидкості обертання їх застосовують досить рідко. Після 2002 року більшість автомобілів, що випускаються, оснащується т.зв. активні датчики. Вихідний сигнал таких датчиків відразу прямокутний і обробки не потребує. Так у чому полягає їхня дія?
Активний датчик
Активні датчики нового покоління вперше діагностують швидкість із 0 км/год. Але є невелика різниця
Якщо ви порівняєте дві системи датчиків, то побачите, що пасивні датчики, що використовуються досі, генерували синусоїдальний сигнал. Контролери АБС обробили цей сигнал прямокутний сигнал, тому що тільки такі сигнали дозволяють контролерам виконувати необхідні обчислення. Саме це завдання контролерів ABS – обробку прямокутних синусоїдальних сигналів – делегували активному колісному датчику. Це означає, що активний датчик видає прямокутний сигнал, який безпосередньо використовується блоком керування ABS для необхідних розрахунків. Значення сигналу датчика по тангажу, швидкості обертання коліс та швидкості автомобіля залишається незмінним.
Датчики із вбудованою електронною схемою (так звані активні датчики) живляться від контролера АБС. Магніторезистивні датчики працюють у парі з багатополярним (магнітним) кільцем, а більш складному варіанті датчики Холла працюють додатково зі сталевим імпульсним кільцем. У разі взаємодії із сталевим кільцем на датчику Холла розміщується додатковий магніт. Шестерня, що обертається, викликає зміну магнітного поля в датчику. Сигнал не залежить від часу обертання колеса, що є основною перевагою датчиків Холла. Вони реагують навіть на найменші зміни магнітного поля, завдяки чому дуже точні та на відміну від індуктивних датчиків, вимірюють сигнал практично з початку руху транспортного засобу.
Види несправностей та діагностика датчиків АБС
Вихід з ладу датчиків АБС зазвичай проявляється: спрацюванням контрольної лампи АБС на панелі приладів, блокуванням коліс при гальмуванні, відсутністю роботи систем стабілізації і генерованими в результаті кодами несправностей. Причинами відмови зазвичай є обрив ланцюга, коротке замикання, пошкодження зовнішнього датчика або імпульсного колеса, а також сильне забруднення, що перешкоджає проходженню сигналу. Адже датчик розміщується в зоні, що піддається впливу пилу, води або бруду. Однак варто пам'ятати, що несправність датчика ABS може бути наслідком несправності інших компонентів, наприклад надмірного люфта в ступичному підшипнику.
Діагностика має починатися з візуального огляду механічних вузлів та кабелів. Вони можуть спричинити несправність датчиків ABS. Також варто перевірити запобіжники, які відповідають за цю систему. Якщо все гаразд, наступним кроком буде сканування за допомогою діагностичного пристрою на наявність системних помилок ABS/ESP. За допомогою діагностичного тестера ми можемо порівняти сигнали кожного датчика. Потім, залежно від типу датчика, що використовується: у випадку індуктивного виміряйте мультиметром його опір; та при активному датчику перевірте напругу живлення. Варто зазначити, що сам активний датчик можна перевірити лише тестером або осцилографом, мультиметр зашкодить цей тип датчика. Якщо все в нормі, пам'ятайте – заміна датчика ABS повинна виконуватись відповідно до рекомендацій виробника автомобіля.